Jan Švankmajer a jeho priatelia

Plagáty výstavy budú priestory kina zdobiť až do konca februára budúceho roku (2019).

20. ročník Etnofilmu

V dňoch 20. až 23. novembra 2018 sa v Čadci uskutoční jubilejný, 20. ročník filmového festivalu.

Dokument Boli pri tom na Týždni slovenského filmu

V rámci podujatia Týždeň slovenského filmu sa dokument v bratislavskom kine Lumière bude premietať v stredu 11. apríla 2018.

Unavení Michalkovom

Tak som v sobotu večer strávil viac ako dve a pol hodiny pred televíznou obrazovkou, aby som si pozrel film Unavení slnkom 2: Odpor.

Boli pri tom

Bývalí riaditelia Slovenskej televízie v dokumentárnom filme

Dokument prináša originálny kolektívny portrét všetkých ponovembrových riaditeľov Slovenskej televízie a RTVS, divácky atraktívny pohľad na jednotlivé osobností.

Filmy na hranici

Filmy 18. ročníka prehliadky Kino na granicy/na hranici

18. ročník filmovej prehliadky Kino na granicy/na hranici sa konal od 28. apríla do 3. mája 2016 v Cieszyně a v Českom Těšíně.

Ktoré nové filmy sa v Ciesyne/Českom Těšíne premietali tento rok? Z českých hraných celovečerných titulov napríklad Domáci péče (nakrútený v koprodukcii so Slovenskom) režiséra Slávka Horáka, alebo rovnako so slovenskou koprodukčnou účasťou (ale aj poľskou a francúzskou) nakrútený film režisérskeho tandemu Petr Kazda, Tomáš Weinreb Já, Olga Hepnarová.

V Kine na granicy/na hranici sa ďalej premietali napríklad romantická komédia Tomáša Svobodu Jak se zbavit nevěsty, medzičasom "preverený" (ale poľskému publiku zrejme zatiaľ neznámy), cenami ovenčený film českej sezóny (v marci 2016 "zožal" 6 Českých levov) Kobry a užovky Jana Prušinovského. Novú českú tvorbu ďalej reprezentovali aj filmy Nikdy nejsme sami Petra Václava, Polednice Jiřího Sádka, Padesátka Vojtěcha Kotka, Rodinný film Olmo Omerzu a ďalšie.

Z celovečerných českých dokumentov to boli tituly Češi proti Čechům Tomáša Kratochvíla, Trabantem do posledního dechu Dana Třibáňa a Helena Třeštíková bola v prehliadke zastúpená dokonca dvoma titulmi filmy: časozberným dokumentom Mallory a rozšírenou verziou dávnejšieho 30 minútového televízneho dokumentu (Sladké hořkosti Lídy Baarové, ČT 1995), ktorý teraz dospel do celovečerného dokumentárneho projektu s koncepčnou prácou s filmovými archívmi Zkáza krásou (spoluréžia Jakub Hejna)

Potenciál poľskej kinematografie presvedčivo dokumentoval už len impozantný počet: až 21 nových titulov. Väčšinou to boli filmy vyrobené v roku 2015, len štyri tituly boli z roku 2014 a jeden dokonca z roku 2016.

Tak len prehľadne niekoľko názvov a mien režisérov: tak napríklad najnovší film veterána Jerzyho Skolimowského 11 minút, celovečerný hraný debut Baby Bump, ktorý nakrútil autor medzinárodne oceňovanej krátkometrážnej hranej tvorby Kuba Czekaj. Ďalej za excentrický debut označovaný muzikál Sirény z kabaretu (Córki Dancingu) Agnieszky Smoczyńskej, zvláštny thriller (pravdupovediac, nepodarený...) Červený pavúk (Czerwony pająk), hraný debut známeho kameramana a dokumentaristu Marcina Koszałku, nakrútený v česko-slovenskej koprodukcii, Body/Telo (Body/Ciało) Małgorzaty Szumowskej, Démon (Demon) nedávno zosnulého mladého režiséra Marcina Wronu, Tu a potom (Intruz) švédsko-poľského režiséra Magnusa von Horna, nízkorozpočtový Klezmer, ďalší z pokusov o netradičnú optiku na holocaust v podaní režiséra Petra Chrzana, Na hranici (Na granicy) Wojciecha Kasperského, Valpuržina noc (Noc Walpurgi) v hranom filme debutujúceho Marcina Bortkiewicza, divácky hit sezóny Moje dcéry kravy (Moje córki krowy) Kingy Dębskej, Otec (Ojciec) Artura Urbańského, poľsko-holandský Zóna nahoty (Strefa nagości) Urszuly Antoniak a ďalšie.

Poľskú kolekciu nových (či novších) titulov dopĺňalo ešte niekoľko dokumentov, napríklad najnovší film Wojciecha Starońa Bratia (Bracia), Dybuk – o putovaniu duší (Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz) Krzysztofa Kopczyńského či Hovorte mi Marianna (Mów mi Marianna) Karoliny Bielawskej. A množstvo ďalších poľských titulov samozrejme zapĺňalo všetky ďalšie tematické sekcie.

Maďarský element priniesol tento rok 3 filmy: Mirage/Délibáb režiséra Szabolcsa Hajdu, laureáta Oscara za cudzojazyčný film Saulov syn (Saul fia) režiséra László Nemesa a Zero Gyulu Nemesa.

Z bohatej minuloročnej úrody Slovenska zastupovali krajinu tieto nové tituly: Čistič Petra Bebjaka, Eva Nová Marka Škopa, Koza Ivana Ostrochovského, Červený kapitán Michala Kollára, Rukojemník Juraja Nvotu. Celovečerné dokumenty zo Slovenska boli tieto: Farby piesku Ladislava Kaboša, Očami fotografky Mateja Mináča, Suri Pavla Barabáša a Rytmus – sídliskový sen Mira Drobného.

Retrospektívy a ďalšie sekcie

Ale kino nie je živé len z noviniek, aj staršie či vyslovene staré filmy ukrývajú na svojich políčkach veľké emócie, hlboké poznanie, strhujúcu drámu či veľa dobrého humoru. Preto sa oplatí ich z času na čas oprášiť a premietnuť napríklad v retrospektíve na festivale. V Cieszyne/Českom Těšíne tak cieľavedome robia od počiatku.

V tomto roku mala retrospektívu česká herečka Anna Geislerová, nedávno zosnulý československý režisér Ladislav Helge, ktorý svoj posledný film Stud nakrútil už v roku 1967 a v normalizačnom temne sa musel odmlčať. Do Cieszyna zavítala osobne aj legenda poľskej kinematografie Grzegorz Królikiewicz, v retrospektíve sa premietali jeho najvýznamnejšie hrané diela a dokumenty. Retrospektívu mala tiež vynikajúca súčasná poľská herečka Agata Kulesza, a zo slovenských umelcov herečka Magda Vášaryová, a režisér hraných i dokumentárnych filmov Dušan Trančík.

Loďou po Olši bola sekcia, ktorá pripomenula študentskú tvorbu poslucháčov Loďžskej filmovej školy za uplynulé polstoročie. S témou plnoletosti spojené filmy sa ocitli v sekcii Osemnástka na osemnástke.

Pri príležitosti dosiahnutej plnoletosti prehliadky zaradili organizátori do nočných projekcií aj prehliadku eroticky "zafarbených" filmov, pričom sa pohrali s vtipným názvom sekcie Parno nie je porno, v rámci ktorej sa premietol jediný poľský celovečerný film Waleriana Borowczyka História hriechu, ale aj filmy Karla Kachyňu (Dobré světlo), Vladimíra Drhu (Muka obraznosti) či film Mareka Koterského – s jednoznačným názvom - Porno.