Jan Švankmajer a jeho priatelia
Vernisáž výstavy plagátov bez účasti autora

Zkraja prvého pracovného týždňa decembra roku 2018, v pondelok tretieho, zišla sa v bratislavskom kine Lumiére skupinka záujemcov a priaznivcov tvorby surrealistu, výtvarníka a filmára Jana Švankajera (1934).
Asociácia slovenských filmových klubov a Slovenský filmový ústav pripravili sedemdňovú prehliadku novších i starších celovečerných filmov režiséra a vybavili ju sprievodnou výstavou Švankmajerových filmových plagátov, ktoré vytvoril k vlastným filmom.
V rámci retrospektívy sa začiatkom decembra premietnu všetky autorove celovečerné diela: Něco z Alenky (1987), Lekce Faust (1994), Spiklenci slasti (1996), Otesánek (2000), Šílení (2005), Prežiť svoj život (2010), a napokon aj najnovší a zrejme aj posledný z majstrových kinematografických opusov režiséra Hmyz (2018), ktorý mal v kine Lumiére svoju premiéru aj s osobnou účasťou autora na 25. ročníku Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest v marci 2018.

V decembri kroky autora do Bratislavu nesmerovali, skromná vernisáž výstavy plagátov Jan Švankmajer a jeho priatelia sa odohrala bez umelcovej osobnej účasti.
Výstavu otvoril riaditeľ Slovenského filmového ústavu Peter Dubecký, úvodné slovo predniesol kurátor výstavy, filmový a výtvarný kritik a teoretik Juraj Mojžiš.
Niekoľkými spomienkami na svoju hereckú participáciu v predposlednom Švankmajerovom filme Prežiť svoj život (2010) prispela herečka Zuzana Kronerová.
Slovo kurátora

V sprievodnom texte letáku k výstave čítame aj tieto slová kurátora, Juraja Mojžiša:
"Jan Švankmajer je surrealista, a tak bolo prirodzené tvoriť s vedomím, že surrealizmus je spôsob života. A zároveň to preňho nebola a nie je žiadna nostalgická fráza.
Prvým predpokladom však bol jeho talent: talent nerešpektujúci hranice a iné limity umeleckých médií, a tak aj v tzv. praktickom živote reprezentoval prax najpreslávenejších renesančných umelcov, ktorú môžeme v jeho prípade označiť aj osudovým sur/nad.
Teda ako prax surrealistickú/nadrealistickú. A v tej praxi musí zákonite fungovať aj význam príslovečného rodostromu inšpirujúcich predchodcov.

Rodostrom Jana Švankmajera je bohato zvrstvený, s bohatými väzbami, a ctí ho doslova ´hlbinná´ logika. Pre niekoho chvíľami logika absurdná, pretože ide o logiku absurdna, ale vždy originálna, vzrušujúca a ostrá ako hrana noža – Švankmajerom – hlboko zarezaná do utopickej Sadovej vízie ´absolútnej slobody´".
Prehliadka celovečernej filmovej tvorby Jana Švankmajera sa v bratislavskom kine Lumiére koná od 3. do 9. decembra 2018, plagáty výstavy budú priestory kina zdobiť až do konca februára budúceho roku (2019).