MFFK Febiofest 2019
26. ročník: Zlo sa vo filme neskryje
26. ročník MFFK Febiofest sa v Bratislave konal od 20. do 26. marca 2019. Organizátori si tento rok po prvý raz zvolili ústrednú tému podujatia, ktorej sa program prehliadky venoval naprieč sekciami a bola aj leitmotívom jednotlivých uvedených titulov.
S podtitulom Zlo sa vo filme neskryje má preto tento rok festivalový program upozorňovať na zlo a strach v našich životoch, ktorých tvorivé spracovanie približujú divákom už vyše sto rokov aj veľké filmové príbehy.
„Nie je možné nevšimnúť si, ako sa dnes polarizovaná spoločnosť stavia proti sebe. Jedni majú strach z diktátu liberálov, druhí naopak pálčivo vnímajú nárast konzervatívnych tendencií v spoločnosti,“ objasňuje umelecký riaditeľ MFFK Febiofest Přemysl Martinek, čo ho podnietilo takto tematizovať tento ročník. „Dobre je to vidno napríklad pri témach ako imigrácia, globálne otepľovanie, stredoeurópska populistická politika alebo budúcnosť Európskej únie,“ dodáva Martinek.
„Cieľom je priniesť na plátno príbehy, ktoré ukážu, že zlo nie je novou entitou, že tu bolo odjakživa a jeho porážka je zafixovaná v samotnom genetickom kóde ´rozprávania´. My predsa od malička vieme, čo je zlo, len sa nám dnes pod nánosom neprávd a hoaxov zdá menej rozpoznateľné. Spoločnosť ovládol strach z budúcnosti a my tomu strachu chceme nastaviť zrkadlo,“ zhrnul motiváciu výberu podtitulu umelecký riaditeľ.
Ocenenia prehliadky
Počas slávnostného otváracieho večera v Bratislave sa už po 11-ty krát udelili Výročné ceny Asociácie slovenských filmových klubov, ktorá je hlavným organizátorom MFFK Febiofest. Autor stvárnenia ocenení umelecký sklár Palo Macho tento rok inovoval podobu sklenených artefaktov - zmenšený rozmer cien je teraz vraj výhodnejší aj pre cezpoľných laureátov, ľahšie sa pribalí do cestovnej batožiny.
Cenu za Najlepší filmový klub za rok 2018 získal Kinoklub Tatra v Nitre, ktorý v meste pod Zoborom funguje už od roku 1990 a zvláštnu pozornosť venuje najmä európskemu kinu, ako aj uvádzaniu a propagácii slovenskej filmovej tvorby.
Výročnou cenou za prínos slovenskej kinematografii a klubovému hnutiu ASFK tento rok vyznamenala mesačník o filmovom dianí FILM.SK. V tomto roku oslávi už svoje dvadsaťročie. Z rúk prezidenta festivalu Petra Dubeckého cenu prevzali dvaja šéfovia časopisu: prvá, dlhoročná šéfredaktorka periodika Simona Nôtová, aj súčasný šéfredaktor Daniel Bernát.
Výročnú cenu za prínos slovenskej kinematografii získal aj kameraman Dodo Šimončič. Nakrútil dnes už legendárne filmové tituly z čias "českolovenskej novej vlny" ako Kristove roky (1967) Juraja Jakubiska, Slávnosť v botanickej záhrade (1969) a Ľalie poľné (1972) Ela Havettu, či televíznu adaptáciu Maupassantovej Mušky v titule Sladké hry minulého leta (1969) Juraja Herza, ale aj mnoho ďalších filmov pre kiná i televíziu.
Výročnú cenu za prínos svetovej kinematografii ASFK udelila Sergejovi Loznicovi, ktorý si cenu prevzal osobne počas premietania svojho najnovšieho filmu Proces.
Pestrý program
Bohatý program prehliadky počas siedmich dní filmového maratónu priniesol vyše stovku filmových titulov, zaradených do deviatich programových sekcií. Premietalo sa v troch bratislavských kinách a sprievodné programy sa konali v ďalších piatich kultúrnych priestoroch.
Filmové novinky z prestížnych festivalov z celého sveta uviedla prehliadka v sekcii Klubový film dnes. Okrem iného uviedol aj tvorbu troch osobností medzinárodného filmu: Ukrajinca žijúceho v Berlíne Sergeja Loznicu, Poliaka Wojciecha Smarzowského a Brita Petra Stricklanda.
Premiéry nových domácich filmov v Slovenskej filmovej krajine, ktorá je posledné roky divácky najúspešnejšou a najnavštevovanejšou sekciou, uviedla napríklad celovečerný koprodukčný dokument Tomáša Krupu Dobrá smrť, česko - slovenské Chvilky Beaty Parkanovej, celovečerný hraný debut Juraja Šlauku Punk je hned!, dokumentárny film Zuzany Piussi Obliehanie mesta, ako aj pásmo experimentálnych filmov pod názvom Iné vízie.
V Klubovom Jukeboxe aj tento rok vyberali oslovené osobnosti svoje obľúbené snímky. Investigatívny novinár Marek Vagovič (vybral dokument Aleny Čermákovej Anton Srholec), stand-up komik Tomáš Hudák (poľský film Studená vojna režiséra Pawla Pawlikovského), fotografka a blogerka Marika Beňadik Majorová (dokument Hľadanie Vivien Maier Johna Maloofa a Charlieho Siskela), výtvarníčka Ivana Šáteková, reper Branislav Kováč alias Vec (obaja vybrali rovnaký titul, film Paola Sorrentina Mladosť) a herec Lukáš Frlajs (animovaný film Cesta do fantázie Hajaa Mijazakiho) svoje obľúbené filmy aj osobne uvedli pred publikom v kine.
Sekcia Zrkadlo minulosti prezentuje diela zlatého fondu kinematografie, tento rok uviedla priehršť klasických filmových diel, ktoré rezonovali s témou prehliadky: Andrej Rubľov (1966) Andreja Tarkovského, Démanty noci (1964) Jana Němca, Desať dní, ktoré otriasli svetom (1927) Sergeja Ejzenštejna, Diktátor (1940) Charlesa Chaplina, Triumf vôle (1935) Leni Riefenstahlovej, Upír Nosferatu (1921) Friedricha Wilhelma Murnaua, Ochranné sfarbenie (1976) Krzysztofa Zanussiho, Prípad Barnabáš Kos (1964) Petra Solana a ďalšie.
Sekcia Bez limitov priniesla okrem iného aj kolekciu krátkych filmov reinkarnovaného festivalového podujatia Azyl, či výber z krátkometrážnej tvorby poľského Studia Munka. MFFK Febiofest aj tento rok priniesol sekciu Kinoikon+ s trojicou titulov, tematicky zladených s tohtoročným mottom: fikčnú rekonštrukciu Ja, Pierre Rivière, som uškrtil svoju matku, sestru a brata (1976, Francúzsko, rež.: René Allio), hraný film Nech žije smrť (1977, Španielsko, rež.: Basilio Martín Patino) a dokument Ctihodní kati (1971, Francúzsko, Tunisko, rež.: Fernando Arrabal).
Filmový kabinet deťom priniesol priehršť československých animovaných filmov z rokov 1937 až 1963 v cykle Ponrepo deťom, ale aj novšie animované seriály, český O prasátku Lojzíkovi (2019) či slovenský Tresky plesky (2017 - 2018).
V programe pre filmových profesionálov Industry Days predstavili zástupcom zahraničných filmových festivalov desiatku pripravovaných slovenských filmových projektov.
Explicitné zlo vo filme
Film je neobyčajne vďačným médiom pre zobrazenia všetkých podôb zla. Filmoví tvorcovia majú naporúdzi množstvo spôsobov, ako ho stvárniť, otvorene (explicitne), štylizovane, rafinovane - "medzi riadkami" (vlastne by sa malo povedať medzi frejmami...), takže filmová hrôza vzniká skôr v divákovej hlave a duši, ako priamo na filmovom plátne.
V týždennom filmovom maratóne MFFK - Febiofest bolo možné na festivalovom plátne zažiť neúrekom podôb zla a spôsobov jeho stvárnenia, veď v programe boli zastúpené diela z viac než storočného vývoja kina. Je zaujímavé, že MFFK Febiofest otvárali a zatvárali tituly, ktoré vsadili skôr na otvorené, explicitné zobrazenie zla a násilia.
V prípade otváracieho slovenského hraného filmu Punk je hned! debutujúceho režiséra Juraja Šlauku to bola drsná a pomerne surová prezentácia sveta zostarnutého punkera Kwička a jeho spriaznenej partie bezdomovcov, spoločne sa oddávajúcich lacnému alkoholu a tvrdým drogám. V prípade záverečného filmu prehliadky Mandy - kult pomsty (2018) bolo explicitné zobrazenie zla a násilia "ozvláštnené" silnou mierou štylizácie, posúvajúcej krvavý príbeh o zverstvách náboženskej sekty a následnej krutej pomste do akéhosi snového univerza, kde potoky krvy, odpílené údy a hlavy až tak veľmi nebolia a nešokujú, dokonca občas vyvolajú aj neželaný smiech v sále. Pomstu na MFFK Febiofeste premietli v sekcii Planet Dark uvádza, vznikla v americko-belgicko-britskej koprodukcii, režíroval ju Panos Cosmatos a hlavnú úlohu mstiteľa, drevorubača Reda Millera si zahral "hollywoodsky" známy Nicolas Cage. Film neprilákal veľa divákov, ale i tak možno povedať, že urobil výraznú bodku za tohtoročným bratislavským programom prehliadky.
MFFK Febiofest ako najväčšia putovná prehliadka na Slovensku následne (od 25. marca do 10. apríla 2019) zavítala až do rekordných 15 miest - do Banskej Bystrice, Dubnice nad Váhom, Kežmarku, Košíc, Levíc, Lučenca, Martina, Modry, Nitry, Nových Zámkov, Popradu, Prešova, Prievidze, Trenčína a Trnavy s podtitulom Best of MFFK Febiofest.
V texte boli využité informácie tlačovej správy MFFK Febiofestu.