FILMbis.>>Festival>>MFFK Febiofest 2017>>Cez kosti mŕtvych v strede Európy

Jan Švankmajer a jeho priatelia

Plagáty výstavy budú priestory kina zdobiť až do konca februára budúceho roku (2019).

20. ročník Etnofilmu

V dňoch 20. až 23. novembra 2018 sa v Čadci uskutoční jubilejný, 20. ročník filmového festivalu.

Dokument Boli pri tom na Týždni slovenského filmu

V rámci podujatia Týždeň slovenského filmu sa dokument v bratislavskom kine Lumière bude premietať v stredu 11. apríla 2018.

Unavení Michalkovom

Tak som v sobotu večer strávil viac ako dve a pol hodiny pred televíznou obrazovkou, aby som si pozrel film Unavení slnkom 2: Odpor.

Boli pri tom

Bývalí riaditelia Slovenskej televízie v dokumentárnom filme

Dokument prináša originálny kolektívny portrét všetkých ponovembrových riaditeľov Slovenskej televízie a RTVS, divácky atraktívny pohľad na jednotlivé osobností.

Cez kosti mŕtvych v strede Európy

Slávnostné zakončenie MFFK Febiofest 2017

Na MDŽ, ôsmeho marca sa preplnenej veľkej sále kina Lumiére slávnostne zakončila bratislavská časť 24. ročníka Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest.

Festival sa pritom ešte celkom nekončí - vybrané časti programu festivalu putujú do ďalších slovenských miest: do Košíc, Prešova, Martina, Banskej Bystrice, Levíc, Trnavy, Trenčína, Prievidze, Kežmarku a do Popradu. V regiónoch potrvá festival až do 7. apríla.

V strede Európy

Kým sa bratislavská prehliadka uzavrela slovenskou premiérou najnovšieho filmu Agnieszki Holland Cez kosti mŕtvych, prebehlo najprv vo veľkej sále kina Lumiére odovzdávanie cien víťazom medzinárodnej súťaže V strede Európy. Súťažilo dvadsať krátkych filmov zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska a Rakúska, Sekcia priniesla výber najzaujímavejších krátkych hraných, animovaných, dokumentárnych a experimentálnych filmov.

Súťažná sekcia mala dokonca poroty dve, medzinárodnú jury filmárov - profesionálov a špeciálnu, takpovediac klubovú. Medzinárodná porota zasadala v zložení: slovenský režisér Miro Remo, maďarský režisér Gyula Nemes a poľský festivalový zástupca a filmár Krzysztof Sienkiewicz.

Ocenenie v súťaži je spojené aj s finančnou prémioum víťazný film získal 3000 EUR. Hlavnú cenu získal slovenský film O sestre, dokumentárna esej Barbory Sliepkovej o dospievajúcom dievčati, ktoré sa rozhodlo izolovať sa od spoločnosti.

Podľa poroty ide o "jedinečný, intímny, citlivý, umelecký pohľad do duše mladého dievčaťa, ktoré bojuje s vlastným strachom a ostychom". Okrem ocenenia poroty získal film aj Cenu divákov.

Zvláštnym uznaním ocenila porota aj dva poľské krátke filmy: Kŕč žuvacieho svalu (Kordian Kadziela, Poľsko) a Tri rozhovory o živote (Julia Staniszewska, Poľsko).

O víťazoch okrem toho rozhodovala aj špeciálna porota vybraná Medzinárodnou asociáciou filmových klubov, ktorej členovia boli srbský filmár Dragan Milinkovič Fimon, slovenská dramaturgička filmových klubov Nina Šilanová a nemecká filmová kurátorka Christl Grunwald-Merz.

Cenou Dona Quijota ocenili animovanú snímku Debut (Katarzyna Kijek, Poľsko) a dve zvláštne uznania udelili krátkym filmom Dialóg (Gábor Fabricius, Maďarsko) a Fuck the Cancer! (Thomas Renolder, Rakúsko).

Kým na slávnostnom otvorení festivalu ocenili organizátori podujatia dve osobnosti domácej kinematografie (Výročnú cenu za prínos slovenskej kinematografii a klubovému hnutiu dostali tento rok Albert Marenčin a Lubor Dohnal), na záverečnom ceremoniáli sa odovzávala Výročná cena Asociácie slovenských filmových klubov za prínos svetovej kinematografii.

Získal ju rumunský režisér Radu Jude, ktorý v Bratislave osobne uviedol svoje nové dielo Zjazvené srdcia. Z predchádzajúcich filmov režiséra je u nás známy predovšetkým jeho celovečerný debut Najšťastnejšie dievča na svete (2009) a samozrejme film Aferim!, (2015), s ktorým na 65. Berlinale získal Strieborného medveďa za réžiu.

Symbolický sklenený kotúč prevzal trochu prekvapený rumunský režisér z rúk predsedu ASFK a prezidenta festivalu Petra Dubeckého.

Cez kosti mŕtvych

Zhruba po hodinke došlo napokon k premietnutiu záverečného filmu večera Cez kosti mŕtvych. Agnieszka Holland ho nakrútila v poľsko-nemecko-českej koprodukcii, dielo vzniklo aj so slovenskou účasťou.

Slávna režisérka svoj film pred bratislavským publikom osobne uviedla (peknou slovenčinou), pričom prítomných s dávkou vtipu upozornila, že ak sa im film nebude páčiť, je to chyba divákov, lebo filmári sa snažili a na diele sa narobili dosť.

Mysteriózno - detektívny film s prvkami stredoeurópskeho magického realizmu vznikol podľa románu poľskej spisovateľky Olgy Tokarczuk. Rozvíjajú sa v ňom osudy šesťdesiatničky Janiny Duszejko, milovníčky prírody a ochrankyne zvierat, ktorá žije na samote v lone prekrásnej prírody česko - poľského pohraničia.

Čiperná žena si privyrába vyučovaním angličtiny na základnej škole v mestečku, no väčšinu času a energie venuje zápasu s predstaviteľmi zvláštneho miestneho panoptika - s poľovníkmi. Loveckej vášni sa oddáva nielen brutálny podnikateľ, majiteľ líščej farmy, ale aj veliteľ miestnej policajnej stanice a dokonca i farár. No a sused pani Duszejko "Veľká stopa" je zas neľútostným pytliakom.

Jedného dňa sa začnú diať čudné veci - niektorí poľovníci za dosť zvláštnych okolností zahynú v lese. Chvíľu sa zdá, že vraždy by dokonca mohli mať na svedomí mstiace sa zvieratá...

Skúsená a slávna režisérka zapojila do realizácie filmu všetky svoje realizačné skúsenosti, ako aj inšpirácie aktuálnymi trendami. Značný dôraz je v diele venovaný dynamike a expresivite výrazu a v neposlednom rade aj spektakulárnosti zobrazenia. Od počiatku filmu diváka uchvacujú nádherné prírodné scenérie, snímané s využitím efektných módnych postupov, napríklad s kamerou umiestnenou na drone, a vracajú sa v efektných kameramanských pohybových trajektóriách v priebehu celého diela.

Titul bol len prednedávnom uvedený na berlínskom filmovom festivale, kde získal Strieborného medveďa - Cenu Alfreda Bauera. Z väčšiny bezprostredných ohlasov hneď po premietaní možno usudzovať, že aj bratislavské festivalové publikum film zaujal.

Malé veľké kino

Pravdupovediac, najväčšia sála kina Lumiére je na podujatia tohto druhu a významu primalá. S blížiacim sa výročím štvrťstoročnej existencie festivalu je zrejmé, že sa pôvodné lokálne podujatie (začínalo ako slovenská lokalizácia pražskej prehliadky produkcie štúdia Febio) rozrastá na ambiciózne medzinárodné podujatie.

Čoraz košatejší program prináša nielen horúce filmové novinky, ale aj zaujímavé filmové návraty a retrospektívy, okrem toho aj množstvo tematických sekcií, súťaž krátkych filmov a množstvo sprievodných podujatí (masterclass významných osobností filmu, odborné diskusné panely, krsty publikácií a podobne).

Všetko toto sa ešte darí "rozsiať" v jednotlivých mestských priestoroch, v ktorých sa MFFK vo veľmi výhodnom pešom akčnom rádiuse koná. Okrem kina Lumiére na Špitálskej ulici so svojimi štyrmi kinosálami sú to ďalej napríklad Kino Mladosť na Hviezdoslavovom námestí, Kino Klap na VŠMU na Svoradovej ulici, kaviareň Berlinka v budove SNG, Foajé na Štefánikovej. Akurát Art kino za zrkadlom je tak trochu od ruky, v Petržalke.

Lenže na slávnostné ceremónie, ako je otvorenie a záver festivalu, najväčšia kinosála Lumiéra jednoducho nestačí. Praská vo švíkoch, je malá.

Sály kina Lumiére, ktoré nedávno prešli technickou a stavebnou úpravou, sú síce adekvátnymi premietacimi priestormi klubových filmových podujatí a spĺňajú k tomu všetky technické i kultúrne predpoklady, ale medzinárodný festival vyžaduje pri svojom otvorení, ako aj v závere jednak čosi väčšie, veľkorysejšie. Napríklad aj preto, že značnú kapacitu miest na sedenie zaberajú vo "veľkej sále" nevyhnutné rezervácie pre členov poroty súťaže, autorov, delegátov a hostí.

Aktuálny potenciál MFFK je rozhodne pozoruhodný, Febiofest sa rozrástol na zaujímavé a dôležité podujatie. Škoda, veľká škoda, že na otvorení i pri záverečnom ceremoniáli je vo "veľkej sále" kina Lumiére tak tesno...

Niekedy pravda možno snívať o hocičom - napríklad aj o adekvátnom mestskom priestore, kde by sa veľké a významné podujatie pohodlne zmestilo. Lenže kde ho vziať? V kinosálach multikín v okrajových štvrťiach mesta? Zrejme nie...

Okrem kapacity kina je totiž dôležitá aj jeho poloha, v prípade MFFK je umiestnenie väčšiny festivalových lokalít v centre mesta rozhodne jeho prínosom.

Niekedy je tesno nielen v kine. Aj na záverečnom spoločenskom strenutí pri čaši vína bolo poriadne husto. Veru ani špendlík by nepadol na zem. Ale možno je to tak dobre, filmári majú k sebe bližšie, umocňuje sa ich spolupatričnosť...

V texte boli využité informácie tlačovej správy MFFK Febiofestu.