Jan Švankmajer a jeho priatelia

Plagáty výstavy budú priestory kina zdobiť až do konca februára budúceho roku (2019).

20. ročník Etnofilmu

V dňoch 20. až 23. novembra 2018 sa v Čadci uskutoční jubilejný, 20. ročník filmového festivalu.

Dokument Boli pri tom na Týždni slovenského filmu

V rámci podujatia Týždeň slovenského filmu sa dokument v bratislavskom kine Lumière bude premietať v stredu 11. apríla 2018.

Unavení Michalkovom

Tak som v sobotu večer strávil viac ako dve a pol hodiny pred televíznou obrazovkou, aby som si pozrel film Unavení slnkom 2: Odpor.

Boli pri tom

Bývalí riaditelia Slovenskej televízie v dokumentárnom filme

Dokument prináša originálny kolektívny portrét všetkých ponovembrových riaditeľov Slovenskej televízie a RTVS, divácky atraktívny pohľad na jednotlivé osobností.

Baba z ľadu

Film s otužilou Zuzanou Kronerovou otvoril 24. MFFK Febiofest

Najnovší hraný film režiséra Bohdana Slámu Baba z ľadu otvoril v bratislavskom kine Lumiére už 24. ročník MFFK Febiofest.

Večer 2. marca 2017 predstúpila početná filmová delegácia koprodukčného česko-slovensko-francúzskeho projektu pred zvedavých divákov nabitej kinosály, titul spolu s režisérom uviedla predstaviteľka hlavnej úlohy Zuzana Kronerová.

Príbeh ovdovelej šesťdesiatničky Hany, ktorá v novom vzťahu, v partnerstve s voľnomyšlienkárskym dôchodcom - otužilcom Broňom (Pavel Nový) nachádza novú životnú energiu, festivalové publikum celkom pobavil.

Obzvlášť scény s Broňovou obľúbenou sliepkou Adélou, ktorá spomedzi kŕdľa chovanej hydiny v zadnej časti starej Karosy požíva zvláštne privilégiá - Broňo ju jednoducho vláči so sebou všade, kam sa len pohne.

Pod vplyvom komunity ľadových medveďov sa k otužovaniu osmelí aj Hana. Ale vzťah s neviazaným Broňom je tiež príležitosťou vystúpiť zo začarovaného kruhu do značnej miery toxických rodinných vzťahov.

Dospelí synovia (Marek Daniel a Václav Neužil), nevesty (Petra Špalková a Tatiana Vilhelmová) a v neposlednom rade aj vnúčatá, sú doslova prototypovými nositeľmi súčasných civilizačných, socio-psychologických patológií.

Citová vyprahnutosť, prehnaná upätosť na kariéru, úzkostlivý zdravý životný štýl a zdravá výživa, či naopak, ortodoxný boj so súčasnou civilizáciou, smiešny zápas o "tradičné ľudské hodnoty". A k tomu školská šikana vnúčika Ivánka. To všetko vnášajú do príbehu postavy Haninej rodiny.

Samé klišé...

Je pomerne prekvapujúce, a samozrejme i poľutovaniahodné, ako sa režisérovi a zároveň i scenáristovi filmu Bohdanovi Slámovi v realizácii témy podarilo tak jednoznačne skĺznuť do bahna klišé.

Jedným veľkým klišé je pravdaže už samotný tematický rámec príbehu - "láska kvete v každým věku", ale budiž. Kultivovaná "romantická komédia" by ešte mohla byť znesiteľnou a obhájiteľnou žánrovou tvorivou stratégiou.

Ale herecká partitúra postavy nevesty, neznesiteľnej perfekcionistky, či cholerické výstupy rozhádaných synov - to všetko je prekvapivým balastom v najnovšom opuse režiséra, ktorého na orbit filmovej slávy vyniesol svojho času už jeho úspešný debut.

Napokon, určité sklony k sentimentalite a podobným úletom nachádzame aj v skorších filmoch autora (napríklad v toľko cenenom Štěstí, 2005).

Obvyklým floskuliam stvárnenia medziľudských vzťahov však Sláma v minulosti neraz úspešne čelil svojskou drsnosťou, naturalistickým stvárnením postáv a ich vzťahov (napríklad v debute Divoké včely z roku 2001, či v "magických" príbehoch Čtyři slunce z roku 2012). Ale niekedy balansovať na hrane už nestačí.

Romantické filmové "vibrácie" ústrednej dvojice Kronerová - Nový sú pritom z príbehu najnovšieho Slámovho titulu Baba z ľadu ešte najprijateľnejšie.

Zrejme vďaka obom predstaviteľom a ich skúsenej interpretácii postáv, či pre čerstvý závan spomínanej drsnosti a naturalizmu (napríklad v mileneckej scéne dvojice, ale aj inde).

Ale repliky a konanie neurotických potomkov (synovia, nevesty, vnuci a vnučky) sú tak neuveriteľne kontaminované obvyklými "vzťahovými" klišé, že je to neraz takmer na nevydržanie. Miestami ten film pripomína dokonca sekvencie nejakej banálnej telenovely, ktoré tak v poslednom období zamorili televízne obrazovky na takmer všetkých kanáloch.

Ešteže sa na plátne občas objaví sliepka Adéla, alebo sa hrdinovia na chvíľu ponoria do upokojujúcich ľadových vĺn zimnej rieky.