FILMbis.>>Na stole>>CzechMate - Hľadanie Jiřího Menzla

Jan Švankmajer a jeho priatelia

Plagáty výstavy budú priestory kina zdobiť až do konca februára budúceho roku (2019).

20. ročník Etnofilmu

V dňoch 20. až 23. novembra 2018 sa v Čadci uskutoční jubilejný, 20. ročník filmového festivalu.

Dokument Boli pri tom na Týždni slovenského filmu

V rámci podujatia Týždeň slovenského filmu sa dokument v bratislavskom kine Lumière bude premietať v stredu 11. apríla 2018.

Unavení Michalkovom

Tak som v sobotu večer strávil viac ako dve a pol hodiny pred televíznou obrazovkou, aby som si pozrel film Unavení slnkom 2: Odpor.

Boli pri tom

Bývalí riaditelia Slovenskej televízie v dokumentárnom filme

Dokument prináša originálny kolektívny portrét všetkých ponovembrových riaditeľov Slovenskej televízie a RTVS, divácky atraktívny pohľad na jednotlivé osobností.

CzechMate - Hľadanie Jiřího Menzla

Sedem hodín v kresle kina

Sedenie je nebezpečné, dlhé vysedávanie všestranne škodí nášmu zdraviu. Najviac vraj trpí chrbtica, lekári a fyzioterapeuti odporúčajú vstať zo stoličky či kresla aspoň každú hodinu. Poprechádzať sa, zacvičiť si... Lenže ako vyplniť dobre mienené rady, keď sedíte na sedemhodinovom filme?

Takéto kino vzniklo v Indii a je hlavne o Jiřím Menzlovi, ale aj o ostatných protagonistoch československej novej vlny. Nakrútil ho režisér Shivendra Singh Dungarpur a začiatkom apríla ho osobne predstavil v Bratislave. Spoločnosť Dungarpur Films spoločne so Slovenským filmovým ústavom dokumentárnu epopeju CzechMate - Hľadanie Jiřího Menzla pre zopár vytrvalcov (ktorí vydržali na filme od začiatku do posledného titulku) premietli v Kine Lumière.

Aby sme boli spravodliví, treba priznať, že tvorcovia aj usporiadatelia boli jednak trochu milosrdní: začalo sa premietať niečo po štrnástej hodine a po štyroch hodinách projekcie bola asi hodinová prestávka, koktail. Bol to čas na stretnutie s tvorcami, na doplnenie tekutín a iné fyziologické potreby. No potom nasledovali ešte zhruba tri hodiny filmu. Pravda, trochu s obmeneným publikom. Mnohí z pôvodných divákov odišli, asi im stačilo. Cez prestávku však prišli aj nejakí noví.

Sedemhodinový film sa skončil po desiatej v noci. Konečne sme si rozhýbali sedením stuhnuté kĺby a svaly...

Hľadanie Jiřího Menzla

O zdravotných rizikách už hádam stačilo, aký bol však film? Stálo za to podstúpiť spomínané medicínske nástrahy? Nuž, prvých zhruba deväťdesiat minút sme videli excelentné kino! Fim sa začal sekvenciou z divadelných skúšok v Štátnej opere v Budapešti. Režisér tam nacvičoval už svoje piate operné predstavenie, Mozartovo Cosi fan tutte.

V umne a svižne, jednoducho v príťažlivo zostrihaných sekvenciách predstavil Dungarpur tiež väčšinu svojich protagonistov. Tých je vo filme spolu až 85, predovšetkým z Čiech (Prahy), ale aj zo Slovenska (Bratislavy). Ivana Passera vyspovel režisér v jeho americkom exile

S mnohými žijúcimi pamätníkmi tvorcovia nakrútili pôvodné rozhovy - vo filme hovoria Bočan, Jasný, Šofr, Schmidt, Vachek, Jakubisko, Hanák, Grečner a iní. Po niektoré výpovede však už musel režisér siahnuť do filmových archívov, pretože nás medzičasom slávni filmári opustili (Forman, Chytilová, Vláčil, Juráček, Hrabal a ďalší), niektorých zaznamenali tvorcovia ešte v posledných rokoch života (Vihanová, Ondříček, Herz a ďaší).

Vo filme dostanú slovo aj niektorí zahraniční tvorcovia, na ktorých mala tvorba československej novej vlny veľký vplyv, medzi inými prehovoril Andrzej Wajda, István Szabó, Emir Kusturica, Agnieszka Hollandová, Ken Loach, cez skype aj Woody Allen.

No najväčšie slovo mal v dokumentárnej epopeji samozrejme Jiří Menzel. Väčšina rozhovor s ním sa odohrávala v jeho pražskom byte, s pozadím stien obložených zaplnenými knižnicami.

Ale slávny režisér prehovorí tiež na mnohých archívnych záberoch a neodbytný indický dokumentarista sprevádza objekt svojho obdivu tiež pri jeho rodinných prechádzkach v parku, nechá sa tiež odprevadiť na miesta, kde mladý Menzel prežil vojnové detstvo a povojnovú mladosť.

Našli Jiřího Menzla?

Mate znamená v angličtine kamarát, kamoš. Ale keď zadáte do vyhľadávača CzechMate, zobrazí sa vám revolver ráže 9 milimetrov... Ešteže je súčasťou názvu aj Hľadanie Jiřího Menzla (v angličite názov filmu znie: CzechMate - In Search of Jiří Menzel).

Kým odpoviem, či sa podarilo slávneho režiséra nájsť, povedzme si konečne, akých bolo tých sedem hodín, strávených v kresle kina. Vlastne si uvedomujem, že na obe otázky možno odpovedať naraz: autori dokumentárneho eposu Jiřího Menzla, ale aj zmysel, atmosféru a mnohých protagonistov československej novej vlny našli už zhruba v prvej poldruha hodine.

To, čo v minutáži filmu postupne pribúdalo zhruba po 90 tich minútach premietania, bolo už väčšinou celkom zbytočné. Opakovanie motívov, zbytočné motívy (napríklad obhliadka dvoch domov, v ktorých Menzel strávil detstvo a mladosť, a do ktorých dnes nemá dôvod a záujem vstupovať, sú celkom zbytočné. OK, režisér nám ukáže balkón, z ktorého pozoroval pád zostreleného lietadla, ale potom sa v nostalgickom rozpoložení zmôže len na konštatovanie, že v okolí domov, kde je dnes mestský park, sa všetko zmenilo, kedysi tu boli len polia...).

Väčšina premietacieho času dokumentu žiaľ prekryla dojem zo skvelého úvodu a časti filmu v štandardnej minutáži. Zhruba päť a pol hodiny kina je, s odpustením, prejavom filmového obžerstva. Vzhľadom na zaujímavú až okúzlujúcu osobnosť hlavného protagonistu (aj pri všetkých možných výhradách) i ďalších respondentov je to rozprávanie do určitej miery zaujímavé a hodnotné (keď inak nie, tak ako bohatý zdroj archívneho materiálu pre budúcnosť) aj po prekročení limitov, no enormnej kumulácii to jednak hlbší zmysel neprinesie. To je asi tak nejako, ako keď dostanete príjemnú až milú návštevu, s ktorou strávite množstvo času, dobre sa porozprávate, čosi spoločné možno aj zažijete. Ale ako vraví porekadlo: po troch dňoch ryba a hostia už smrdia...

Koľko môže trvať film?

Je to naozaj škoda, že sa tvorcovia nedokázali ubrániť svojej obsesii z fenoménu československej povojnovej kinematografie. Načali a výstižne spracovali množstvo zaujímavých tém z daného obdobia, počnúc znárodnením filmu, ideologickým ovládnutím kinematografie v päťdesiatych rokoch, po postupné oživovaniu nášho filmu v rokoch šesťdesiatych až k rozpuku "československého filmového zázraku".

Chvályhodné je tiež to, že sa tvorcovia nevyhli ani skúmaniu okolností a dôsledkov smrti novej vlny po nástupe tzv. normalizácie. A dokonca pripomenuli aj kontroverzné okolnosti návratu Menzla k výkonu svojho povolania, keď sa vstupenkou do barrandovských ateliérov stal jeho prorežimný budovateľský titul Kdo hledá zlaté dno. Všetka česť tvorcom dokumentu za neortodoxné otvorenie tejto problematiky, bez zbytočnej apologetiky i bez zjednodušeného odsudzovania. Ale jednak, čo je moc, to je moc. Do jedného filmu naozaj nemožno vtesnať všetko. Vlastne možno, ale vznikne z toho nestráviteľné dielo, ktoré škodí aj všetkému, čo je v tom filme dobré a hodnotné.

Nielen z fyziologických potrieb človeka či zo zdravotných hľadísk sa čas filmového predstavenia pohybuje obvykle v rozpätí 90 až 120 minút, prípadne i čosi naviac (ale nie päť hodín navyše). Tým najdôležitejším kritériom dĺžky filmového diela je rozhodne dramaturgická oprávnenosť, opodstatnenosť rozprávania. Ak autor čosi nedokáže filmom tlmočiť v priebehu štandardnej minutáže (alebo v sérií jednotlivých filmov so štandardnou dĺžkou), tak je to problém, filmárska chyba. Filmy nesmú mať sedem hodín. Nemá to zmysel a bolí z toho chrbát...