FILMbis.>>Na stole>>Kamera 2019>>Ocenený Richard Krivda

Jan Švankmajer a jeho priatelia

Plagáty výstavy budú priestory kina zdobiť až do konca februára budúceho roku (2019).

20. ročník Etnofilmu

V dňoch 20. až 23. novembra 2018 sa v Čadci uskutoční jubilejný, 20. ročník filmového festivalu.

Dokument Boli pri tom na Týždni slovenského filmu

V rámci podujatia Týždeň slovenského filmu sa dokument v bratislavskom kine Lumière bude premietať v stredu 11. apríla 2018.

Unavení Michalkovom

Tak som v sobotu večer strávil viac ako dve a pol hodiny pred televíznou obrazovkou, aby som si pozrel film Unavení slnkom 2: Odpor.

Boli pri tom

Bývalí riaditelia Slovenskej televízie v dokumentárnom filme

Dokument prináša originálny kolektívny portrét všetkých ponovembrových riaditeľov Slovenskej televízie a RTVS, divácky atraktívny pohľad na jednotlivé osobností.

Ocenený Richard Krivda

Cena v kategórii celoživotné dielo kameramana

Podobne ako v iných profesných súťažiach, aj pri oceňovaní slovenských kameramanských výkonov má výsledková listina okrem jednotlivých odborových kategórií aj jednu mimoriadnu - ocenenie za celoživotné dielo. Tento rok (2019) ju získal filmový a televízny kameraman Richard Krivda.

Sviatok slovenskej kamery

V stredu 27. novembra 2019 sa v bratislavskom Kine Lumière konal sviatok slovenských kameramanov. V najväčšej kinosále, zaplnenej do posledného miesta, sa večer odohrávala hlavná udalosť dňa: slávnostné udeľovanie cien za najlepšie kameramanské výkony Kamera 2019.

Ocenenie prebralo spolu deväť laureátov. Večer sa chýlil ku koncu, keď Denisa Buranová prevzala z rúk Attilu Mokoša a predsedu medzinárodnej poroty Steve Gainera Hlavnú cenu súťaže, za kameramanský výkon v celovečernom hranom filme Ostrým nožom (réžia Teodor Kuhn).

Ale zlatý klinec večera ešte len prichádzal. Prezident Slovenskej asociácie producentov v audiovízii (SAPA) Marian Urban a prezident Asociácie slovenských kameramanov Lukáš Teren spoločne odovzdali kameramanovi Richardovi Krivdovi Cenu za celoživotné dielo. Keď na pódium zišiel nevysoký muž s neodmysliteľným klobúkom na hlave, privítal ho silný, dlhotrvajúci potlesk, ktorý bol korunovaný standing ovation. Celkom zaslúžene.

Richard Krivda

Richard Krivda sa narodil 3. apríla v roku 1951 v Trnave. Študoval na Strednej elektotechnickej škole v Bratislave. V televízii začínal v roku 1970 ako osvetľovač, neskôr pracoval ako asistent kamery. Spolupracoval aj na televíznom magazíne o filme a filmovom dianí Ráčte vstúpiť, najskôr ako asistent kamery a neskôr ako druhý kameraman. Osobnosť autora magazínu, Ela Havettu ho podľa jeho slov očarila. Medzi svoje vzory počítal aj Ewalda Schorma a kameramanov Ivana Vojnara a Juraja Galvánka.

Popri zamestnaní vyštudoval Krivda pražskú FAMU v odbore kamera, v roku 1984 absolvoval hraným filmom Oči plné snehu režiséra Ivana Balaďu. Pracoval v bratislavskom štúdiu Československej televízie, resp. v Slovenskej televízii, až do roku 1997, kedy bol mečiarovským vedením média prepustený.

Richard Krivda dnes žije v Prahe, pracuje na voľnej nohe a s RTVS spolupracuje v externom móde..

V televízii spolupracoval s množstvom režisérov, predovšetkým s Jánom Fajnorom, Ladislavom Strakom, Kvetoslavom Hečkom, Martinom Hanzlíčkom, vo filme s Dušanom Trančíkom, Ivanom Balaďom, Martinom Šulíkom a s mnohými ďalšími.

Je zvyknutý pracovať aj v extrémnych podmienkach, svoje kvality opakovane potvrdil aj pri nakrúcaní na cestách v rozličných krajinách po celom svete (nakrúcal vraj v 52 krajinách).

Čo je a čo nie je vo filmoch

"Není rozhodujíci, co do filmu dáš, rozhodující je to, co do filmu nedáš", spomína si Krivda na slová Ewalda Schorma v jednom z novinových rozhovorov. A túto sentenciu režiséra, autora nezabudnuteľných filmov z epochy československej novej vlny, evokuje kameraman aj v rozprávaní, ktoré v spracovanej podobe premietajú na plátno Kina Lumière, počas celého večera udeľovania ocenení za kameramanské výkony Kamera 2019.

Monológy muža v klobúku, prednesené v neodolateľnej "trnafčine", boli podareným, výstižným a vtipným leitmotívom podujatia, umne povplietaným medzi zostrihy ukážok nominovaných filmov v jednotlivých kategóriách.

Humorná, ale i poučná bola napríklad aj historka o tom, ako Elo Havetta zavolal Riša Krivdu do strižne, že mu ukáže jeho dva zábery, ktoré sú najkrajšie zo všetkých denných prác. Potešený kameraman sa nestačil diviť, keď ich režisér v zápätí po premietnutí hodil rovno do koša. Tie zábery sú krásne samé o sebe, vysvetľoval Havetta. Ale nedajú sa vo filme použiť, nejde ich spojiť, pretože sú si veľmi podobné - dva celky majú rovnakú veľkosť aj uhol snímania. Sú krásne, ale zbytočné....

Dobrodruh s výhľadom za horizont

Na slávnostnom udeľovaní kameramanských cien odznelo aj vyznanie prezidenta Asociácie Lukáša Terena. Hovoril o svojom presvedčení, že Richard Krivda si cenu ASK za celoživotné dielo zaslúži. A doplnil to doslova takouto argumentáciou: „Samozrejme nielen preto, že celý život točí film za filmom, ale hlavne preto, že točí o život! To znamená, že v každom jeho zábere je divákovi jasné, že tu ide o život, taký aký je - fantastický a skutočný.

Samorast v tajomnom lese svetla a tieňov. Inšpiratívny vesmírny kovboj letiaci ponad naše hlavy vo Verneho balóne. Šarmantný drzák, chuligán zo starých čias žonglujúci s budúcnosťou. Rozprávač príbehov, tých, ktoré nosíme hlboko v sebe a nikdy nevidených. Minimalista maximálnej kameramanskej filozofie. Dobrodruh bez výhľadu na dôchodok, s výhľadom cez horizont udalostí. Zopár prirovnaní, ktorých by nám ľahko napadla spústa a ešte viac. Určite viac ako je Rišových filmov a viac ako je jeho klobúkov. Určite viac ako cien, ktoré by sme Richardovi Krivdovi mohli udeliť. Tak za všetky táto jedna. Ďakujeme Rišo!"

V druhý deň podujatia sa v Kine Lumière premietal dokument Posledný portrét, o svetoznámom fotografovi Yurim Doicovi, ktorý pátra po stopách svojej rodiny a po osudoch židovskej kultúry na Slovensku. Nakrútila ho britská producentka a režisérka Katya Krausová, ktorá vyrastala v Bratislave. Za kamerou filmu stál Richard Krivda.

Tomáš Hučko, november 2019

Článok čerpá informácie aj z PR zdrojov ASK