Jan Švankmajer a jeho priatelia

Plagáty výstavy budú priestory kina zdobiť až do konca februára budúceho roku (2019).

20. ročník Etnofilmu

V dňoch 20. až 23. novembra 2018 sa v Čadci uskutoční jubilejný, 20. ročník filmového festivalu.

Dokument Boli pri tom na Týždni slovenského filmu

V rámci podujatia Týždeň slovenského filmu sa dokument v bratislavskom kine Lumière bude premietať v stredu 11. apríla 2018.

Unavení Michalkovom

Tak som v sobotu večer strávil viac ako dve a pol hodiny pred televíznou obrazovkou, aby som si pozrel film Unavení slnkom 2: Odpor.

Boli pri tom

Bývalí riaditelia Slovenskej televízie v dokumentárnom filme

Dokument prináša originálny kolektívny portrét všetkých ponovembrových riaditeľov Slovenskej televízie a RTVS, divácky atraktívny pohľad na jednotlivé osobností.

Čo sa dialo v Cieszyne?

Pestrý program prehliadky Kino na granicy/Kino na hranici 2018

Je to jeden z poľských paradoxov, že víkend môže mať sedem dní. Od piatku až do nasledujúceho štvrtku. Toľko totiž trvá filmová prehliadka v Cieszyne/Českom Těšíne Kino na granicy/Kino na hranici.

Podujatie, ktoré sa v oboch častiach hraničného mesta koná tradične na prelome apríla a mája totiž využíva tzv. długi weekend: v kalendári sa blízko seba ocitli dva štátne sviatky, prvý máj a oslava prijatia historickej ústavy z 3. mája 1791.

Jubilejný dvadsiaty ročník Kina na hranici sa začal už v piatok 27. apríla a trval až do štvrtka 3. mája. Plných sedem dní, týždeň preplnený filmami a množstvom sprievodných podujatí.

Pozrime sa teraz aspoň letmo, čo všetko bolo v roku 2018 možné vidieť a zažiť na jubilejnom ročníku Kina na granicy/Kina na hranici.

Predovšetkým filmy

Do kina chodíme na filmy a tak aj v Kine na hranici sú najdôležiteším prvkom samozrejme filmové tituly. Vraj ich bolo v programe vyše sto! V pestrej skladbe rozmanitých druhov a žánrov. Preto sú filmy v programe usporiadané do jednotlivých sekcií či cyklov.

Nové filmy poľské, Nové filmy české a Nové filmy slovenské. Akcent maďarský i Akcent ruský, to sú sekcie, ktoré priťahovali hádam najviac divákov.

Ale celkom dobre im konkurovali ďalšie sekcie, prinášajúce zaujímavé tematické či iné (napríklad personálne) zostavy starších titulov: Filmy pre deti, Oslavujeme! - sekcia filmov tematicky zviazaných so slávnosťami (stretli sa v nej napríklad československé klasiky ako Němcov O slavnostech a hostech, Formanovo Hoří má panenko či Havettova Slávnosť v botanickej záhrade so Smarzowského poňatím Svatby, Falkovým Konferenciérom či Smoczyńskej Sirénami z kabaretu...).

Ďalšia sekcia Nepokojné kino 1968 - prináša zostavu poľských a československých filmov, zviazaných s kľúčovým rokom 1968.

Vzorka našich titulov je takpovediac zrejmá: Jakubiskovi Zbehovia a pútnici, Schormov Farářův konec, Bočanov Pasťák, Schormov Den sedmý, osmá noc, Juráčkov Případ pro začínajícího kata, Sirového Smuteční slavnost a Vihanovej Zabitá neděle - to všetko sú známe tituly z rokov 1968 a 1969, ktoré sú reprezentantami mimoriadneho tvorivého vzopätia nášho filmu z konca šesťdesiatych rokov.

Vlastne sú to všetko trezorové filmy, ktoré sa k divákom dostali až po roku 1989 a teraz, pri príležitosti 50. výročia od okupácie Československa je samozrejme dobrá chvíľa si ich opäť pripomenúť, premietnúť ich.

Zostavu týchto celovečerných hraných diel vhodne dopĺňa aj trojica slovenských dokumentov: Čas, ktorý žijeme, Čierne dni a Tryzna. A samozrejme Vachkovo cinéme vérité zo zákulisia hľadania hlavy štátu z jari 1968 Spřízněni volbou.

Takpovediac z poľskej strany sa v tejto sekcii objavila zaujímavá, u nás skoro neznáma zostava filmov, a to nielen z konca rokov šesťdesiatych, ale aj z neskorších rokov, ktoré sa k zásadným historickým motívom roku 68 vracajú.

Treba aspoň letmo pripomenúť, že rok 68 znamená pre Poliakov čosi iné, ako československú traumu z príchodu tankov. Ale vlastne je aj štvavá antisemitská kampaň v Poľsku a strata ilúzií z reformných sľubov Gomułkovho vedenia krajiny v niečom príbuzná s vytriezvením po invázii.

S marcovými udalosťami roku 1968 sa po rokoch vyrovnávajú napríklad dokumenty Andrzeja Titkowa Naozaj sme nevedeli... či Sedem židov z mojej triedy Marcela Łozińského.

S epochou po roku 1968 sa tvorcovia vyrovnávajú aj v niekoľkých hraných filmoch, napríklad Radosław Piwowarski v Marcových mandlách, či Janusz Zaorski v Naivných otázkách.

Aby toho nebolo málo, pripravili organizátori ďalšiu sekciu Kino/divadlo, v ktorej priniesli výber filmov tematicky zviazaných s fenoménom divadla. V nej sa ocitla napríklad Wajdova Zasľúbená zem, Hollandovej Provinční herci, Menzlov Zločin v šantánu, Formanov Amadeus, Chytilovej Šašek a královna, Zelenkovi Karamazovi.

Zdá sa vám to už nad ľudské sily, zodpovedne si z ponuky vybrať to, čo stojí za to si v kine pozrieť? Počkajte, to orechové ešte len príde: retrospektívy. Tento rok ich bolo v Tešíne šesť!

Retrospektívy

Tešínska prehliadka je podujatie, kde sa tradične doceňuje hodnota kinematografického dedičstva.

Aj tento ročník priniesol samozrejme opäť retrospektívy, režisérske, herecké a dokonca i scenáristickú.

Tak sme v tešínskych kinách mali možnosť opäť zhliadnuť viaceré staršie tituly v retrospektíve herca Ivana Trojana, či filmy tvorivého scenáristicko - režijného tandemu Petr Jarchovský - Jan Hřebejk, retrospektívu herečky Danuty Stenka, aj retrospektívu režiséra Krzysztofa Zanussiho.

Pod titulom retrospektívy Majstrovské diela slovenskej scenáristiky sa ukrývali staršie slovenské filmy, na ktorých mal podiel slovenský scenárista a dramaturg pôsobiaci dnes v Prahe, Lubor Dohnal.

Okrem Havettových krátkych školských etud - Svätá Jana, 34 dní absolútneho pokoja, Predpoveď nula - to boli mnohé významné tituly československej novej vlny.

Jakubiskove Kristove roky, Havettova Slávnosť v botanickej záhrade, Balaďova Archa bláznů, Herzove Petrolejové lampy, ako aj Jakubiskov hraný filmový návat z roku 1979 Postav dom, zasaď strom, na ktorom Lubor Dohnal spolupracoval inkognito, keďže v normalizovaných pomeroch panujúcich samozrejme aj na Kolibe nebolo dovolené jeho meno uviesť v titulkoch filmu.

Stretnutia a mural

Okrem do prasknutia bohatého filmového programu, ktorého ani tretinu smrteľník z tejto planéty nie je schopný absolvovať, prináša tohtoročné Kino na hranici ešte množstvo sprievodných podujatí a akcií.

Tak napríklad sa v kaviarni Avion po tri dni zišli záujemcovia na cyklus troch diskusií z oblasti kultúry. V piatok hostia diskutovali na tému: Čo nám dnes vraví česká a slovenská literatúra 60. rokov minulého storočia? Ako dnes hodnotíme tvorbu Bohumila Hrabala, Milana Kunderu a Josefa Škvoreckého i ďalších autorov, ktorí vstupovali doi literatúry na prahu rokov šesťdesiatych?

V sobotu na úvodnú diskusiu naväzovala ďalšia: Ostro sledované filmy. Aká je súčasná reflexia československej novej vlny? Má česká a poľská filmová škola tvorivých nástupcov? Sú tieto filmy inšpiráciou pre nastupujúce generácie?

Cyklus uzatvárala nedeľná diskusia: Umelci, ktorým chceli zakázať tvoriť. Poľská kultúra po marci 1968. československá po augustovej okupácii, v smere k normalizácii.

V utorok 1. mája bola v kaviarni s kníhkupectvom Kornel slávnostne uvedený poľský preklad známej Škvoreckého knihy Všichni Ti bystří mladí muži a ženy, ktorú aktuálne preložil známy česko a slovensko - poľský prekladateľ Andrzej Jagodziński.

No a ešte v sobotu sa pri príležitosti jubilea prehliadky udiala zaujímavá akcia - na stene v Parku mieru (Park pokóju) odhalili organizátori mural art, čo znamená veľkoplošnú maľbu na stene vo verejnom priestore.

Autorom nástennej maľby je Marek Głowacki, odborný asistent v ateliéru kresby Inštitútu umení Umeleckej fakulty v Tešíne, Sliezskej univerzity v Katoviciach.